Lenovo wist in het eerste kwartaal van boekjaar 2020-2021 een omzet van 13,3 miljard dollar te behalen. Daarmee werd een nettowinst van 213 miljoen dollar geboekt.
De coronacrisis zorgde voor een boost in de verkoop van pc’s. Zo verkocht Lenovo het afgelopen kwartaal 17 procent meer chromebooks ten opzichte van een jaar geleden, met name door een sterkere vraag naar e-learning. De totale omzet uit de afdeling voor pc’s en slimme toestellen steeg met 10,1 procent naar 10,6 miljard dollar, ofwel tachtig procent van de groepsomzet.
Die trend gaat ook op voor de Benelux. “In het afgelopen kwartaal hebben we onze positie in de pc-markt versterkt en hebben we een groei van het marktaandeel van 3 procent gerealiseerd. Vooral de MKB-markt is voor ons sterk geweest, daarbinnen hebben we momenteel een marktaandeel van 26,9 procent in de Benelux, een historisch hoogtepunt met een groei van 5,2 procent op jaarbasis,” aldus General Manager Benelux Maarten Guijt.
Nederland
“Ik ben erg blij met de resultaten van het afgelopen kwartaal op de Nederlandse markt. We hebben onze gestage groei op de totale pc-markt weten voort te zetten en hebben op jaarbasis bijna 4 procent marktaandeel toegevoegd tot de huidige 25,2 procent,” aldus Guijt. “De belangrijkste groeimarkt was het MKB, waar we jaar-op-jaar met meer dan 10 procent groeiden, en nu een marktaandeel van 29,4 hebben.
We behielden onze leidende positie in Consumer en boekten ook vooruitgang in de commerciële sector door jaar-op-jaar nog eens 5,2% aan ons marktaandeel toe te voegen.”